lauantai 1. lokakuuta 2011

Kanta-asiakaskortti kannattaa -- yritykselle

Useimmilla kuluttajilla on lompakko pullollaan erilaisia alennus- ja kanta-asiakaskortteja. Säännöllisesti korttiaan käyttävälle kuluttajalle yritykset lupaavat alennuksi saadakseen kuluttajan asioimaan liikkeessä aikaisempaa useammin. Toisinaan kanta-asiakaskorttiin on yhdistetty myös luotto-ominaisuus.

Kanta-asiakasohjelmat auttavat yritystä



Yritykset eivät tietenkään anna alennuksia hyvää hyvyyttään. Kaikkien kanta-asiakasohjelmien taustalla on havainnot, joiden mukaan


  • vanhalle asiakkaalle on helppoa myydä enemmän

  • vanhan asiakkaan pitäminen on kannattavampaa kuin uuden hankkiminen.



Vaikka yritys antaa vanhalle asiakkaalle pienen paljousalennuksen, on lisäostoksen saaminen aina edullisempaa kuin kokonaan uuden asiakkaan houkutteleminen yritykseen.

Siksi hyvin monet pienetkin yritykset ovat rakentaneet erilaisia kanta-asiakkaiden palkitsemismenetelmiä.

Esimerkiksi pienet lounaspaikat ja kahvilat saattavat tarjota joka kymmenennen lounaan tai kahvikupin ilmaiseksi. Elokuvien sarjaliput saavat kuluttajan asioimaan aikaisempaa useammin saman ketjun elokuvateatterissa. Sähköpostit ja tekstiviestit auttavat kanta-asiakasta muistamaan yrityksen.

Näin kanta-asiakasohjelma auttaa yritystä ja sen tuotteita pysymään asiakkaan mielessä ja saa asiakkaan palaamaan liikkeeseen yhä uudestaan.

Yritys saa tietoja ostokäyttäytymisestä



Tämän lisäksi kanta-asiakasohjelmat auttavat yritystä keräämään tietoja asiakkaistaan ja näiden ostokäyttäytymisestä. Tietoja ei välttämättä käytetä kuluttajakohtaisen tiedon keräämiseen, vaan yritykselle riittää tieto kanta-asiakkaiden ostokäyttäytymisestä ryhmänä.

Yritys voi esimerkiksi saada kanta-asiakasohjelman avulla selville, mitkä tuotteet ovat erityisen suosittuja juuri kanta-asiakkaiden keskuudessa. Tämän avulla markkinointia on helppo kehittää vastaamaan juuri yrityksen kannalta parhaiden asiakkaiden tarpeita ja toiveita.

Samalla yritys saa tuotevalikoiman kehittämisen kannalta ensiarvoisen arvosta tietoa -- tietoa, jonka kerääminen voi muuten olla hyvin hankalaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti